LEDER I VERTSKAPSROLLE

Ståle Nøst - BERRE

23.12.2018 12.01.50 -
_BR15493.jpg

Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
Del denne saken

Å drive en restaurant er som å invitere inn gjester i sitt eget hjem. Man tar å hånd om dem. Hver dag, hver gjest.

Å være daglig leder på Egon er som hver dag å ta imot gjester på middag hjemme. Du vasker, tørker støv, vasker vinduer, rydder og legger ditt ytterste i maten for at dine gjester skal få et godt inntrykk av deg som vert. Du sørger for å ha riktig belysning når gjestene kommer – og rett musikk med riktig volum er også viktig for at stemningen skal bli så bra som mulig. Du møter de i døra, tar imot ytterklær og ønsker velkommen – kanskje med noe godt i glasset. Hva er vel bedre da enn at man i ettertid får skryt fra de som var deltaker i selskapet – «fantastisk mat», «koselig var det», «for en stemning du klarte å lage». Og gjestene dine begynner å se fram til å få invitasjon neste gang på selskap hjem til DEG.

Du har vært en perfekt vert.

 

Akkurat slik er det å være leder på Egon også. Eneste forskjellen er at DU har ansvaret for å  gjenskape dette til forskjellige mennesker, til forskjellige tider på døgnet, hver dag. Dere som team sørger for å ha en presentabel restaurant før åpning. Restauranten er nyvasket, søppel er kastet, fasaden er gått over, lyspærer skiftet, maten er forberedt. Som leder i restauranten har du også vært innom kjøkkenet et tur for å være sikker på at forberedelsene der har vært bra. Da er du tryggere på at «din» gjest får en god opplevelse. Når gjesten kommer inn på Egon møter du han/hun selvfølgelig med et velkommen og et smil allerede ved døra. Om gjesten også da får seg en meny er det jo enda bedre. Når da gjesten har fått bestilt mat i kassen, må man jo også være rundt omkring i restauranten for å se om gjesten har det bra. Når du serverer maten sier du jo selvfølgelig «håper maten smaker», før du med et smil beveger deg videre til andre gjester i restauranten. Og siden du er i restauranten er det enkelt å spørre gjesten «hvordan smaker maten», og se om de virkelig har det bra. Etter hvert sveiper du innom bordet «skal det være noe mer å drikke» og du henter med drikke og tar imot betaling ved bordet, hvorpå du rydder bordet og kanskje spør om de har lyst på dessert. Senere forlater gjesten restauranten med et «velkommen tilbake» fra deg.


Mest sannsynlig har du nå en fornøyd gjest som vil tilbake på Egon og som ikke minst skryter av besøket sitt til andre. Du har utøvd vertskapsrollen på riktig måte, og jeg er helt sikker på at din følelse også er god når gjesten forlater restauranten DIN mett og fornøyd.